Ultimii ani au dus la o creștere a accesului la informație medicală pentru o mare parte a pacienților, cu efecte atât benefice, cât și negative pentru relația medic-pacient. Dl. Prof. Dr. Bratu Emanuel povestește în cele ce urmează care sunt efectele acestei tendințe și cum afectează ea practica de specialitate.
Partea benefică este reprezentată de înțelegerea unor concepte de tratament, a unor materiale folosite și asupra necesităților unor manopere.
Partea negativă este reprezentată de arogarea unor competențe, a unor metode de tratament care nu se potrivesc persoanei în cauză și nu în ultimul rând asupra costurilor și timpului alocat tratamentului. Bombardamentul informatic și reclamele medicale tot mai agresive (în special pe rețelele de socializare) duc la situații hilare, în care pacienții au impresia că medicul ori nu știe, ori nu dorește să le ofere un anumit tratament pe care ei îl solicită, sau că medicul caută să ridice costurile prin manopere nejustificate, după principiul „ați auzit de tratamentul cutare?”, „Știți, am citit pe Facebook/net despre metoda X, mie de ce nu doriți să îmi faceți procedura Y?”
Este un fenomen pe care cu 5 ani în urmă nu îl întâlneam atât de frecvent. Pe de altă parte, enormitățile clinice întâlnite ca urmare a unor astfel de metode aplicate pentru toți fără individualizarea tratamentului și susținute puternic de publicitate/preț, mă fac uneori să le dau dreptate pacienților care încearcă din răsputeri să filtreze și să înțeleagă.
Din păcate, situația nu are niciun motiv să se îmbunătățească, vina aparținând tuturor; medici, pacienți, media și modul de selecție a informației.
Ne așteaptă provocări și presiuni tot mai mari, la care din pacate nu toți vom putea face față, iar tocmai atunci apar suprizele.